– Hva skulle vi gjort uten Knut?

Etter Knut Grimsbo pensjonerte seg fra en lang karriere i Politiet og UP, startet han et enkeltmannsforetak hvor han blant annet henter og leverer biler for bilforhandlere i Harstad. For Caron er Knut en uvurderlig altmuligmann.

– Når vi har behov for å hente eller å levere en bil, ringer vi Knut. Han er helt utrolig. Vi kan spørre Knut på en mandag om han har mulighet å hente en bil i Oslo for oss. Onsdag kommer han inn til oss og overleverer bilen. Det er aldri noe tull og han fikser absolutt alt. For oss er han gull, forteller Bård Sørensen og Marius Dreyer.

Tidlig krøkes

Å pensjonere seg som 57-åring var ikke et alternativ for Knut. Han ble kjent med Bård og Marius gjennom tiden på Sulland og da Bård og Marius startet opp eget firma, ble Knut en naturlig del av flytteplasset og en del av teamet på Caron.

– Knut hjalp oss mye da under oppstarten. Og er fortsatt en person vi setter utrolig mye pris på. Når han ikke er ute på oppdrag, dropper han ofte innom her for å ta seg en kaffe og hilse på. Mens han er her kan det fort være at han uoppfordret koster gulvet, børster snø av bilene eller tar oppvasken. Av og til har han med seg vaffelrøre og fyrer opp med fredagsvaffel til oss, sier Bård.

Det er ikke bare Caron Knut jobber for. I løpet av et år har han rundt 50 biltransporter. Den største kunden hans er Etac Bil (som snart bytter navn til Alier). Etac bygger om biler til personer som har en funksjonsnedsettelse som gjør at de har andre behov enn en standard bil. I tillegg er Knut også medhjelper for Eiendomsmegler1 og hjelper til med visninger ved behov.

– Jeg er glad i møte nye mennesker. Og i denne jobben treffer jeg mange mennesker i ulike situasjoner. Jeg setter ekstra pris når jeg skal møte personer som venter på sin ombygde bil fra Etac. Det er mye forventninger og glede og alltid et trivelig møte, sier han.

At Knut alltid har vært interessert i biler, er ikke en underdrivelse. Med en bilinteressert far, var interessen for biler på plass allerede i 3-4 årsalderen.

– Som barn hadde jeg ei gulvmatte med sånne veier på. Der brukte jeg å leke med Matchbox-bilene mine. Da kan jeg ha vært rundt 4 år, tipper jeg. Og når jeg var 5-6 år fikk jeg en skikkelig tøff trøbil. Det var ikke mange som hadde en slik og det var veldig stas å ha den, sier han.

Teften for gode biler har Knut tatt med seg videre i voksen alder. Han har full kontroll på hva som rører seg på bilmarkedet – av nytt og brukt. Og hjelper bilforhandlere med å finne gode bruktbiler på nett.

– Folk er som regel ute etter en bil enten med diesel eller elbil, den må ha firhjulstrekk og automatgir. Har bilen i tillegg lav kilometerstand og en god pris, så går de som regel fort, sier han.

Drømmebilen til Knut er Audi A8, som har vært heldig eier av.

En levende google maps

I løpet av et år som transportør for bilforhandlere, kjører Knut rundt 20.000 km. Fra Kristiansand i sør til Lakselv i nord har Knut hentet eller levert biler. Han trives med livet på veien.

– Jeg synes det er artigst å kjøre steder der jeg ikke har vært så mye før. Som eksempelvis på Vestlandet. Ellers synes jeg det er fantastisk å kjøre i Finnmark – særlig på høsten. Med høstfarger i terrenget, synes jeg Finnmark er på sitt aller fineste, sier han.

Knut er en punktlig mann, liker å holde avtaler og synes god logistikk er viktig. Det har ført til at han har relativt god kontroll på veistrekninger og avstander i Norge. Faktisk så kontroll at han nesten kan fungere som et levende google maps i følge Bård som har dratt nytte av hans kunnskap opp til flere ganger.

– Uansett hvilket avhull man er i, så kan jeg ringe Knut og han vet nøyaktig hvor lang tid jeg kommer til å bruke dit eller dit. Det er helt utrolig, sier Bård og ler.

– Det har som sagt blitt en greie jeg synes er artig å følge med på, forklarer Knut.

– For meg handler god logistikk om å ha en plan A, en plan B og en plan C så langt det lar seg gjøre. Da må man også ha kontroll og oversikt på hva som er mulig, sier han og forteller at han og noen kolleger skulle nå et fly i Kiruna.

– Plan A var å kjøre til Kiruna. Men grunnet dårlig vær, oppdaget de på

 Bjørnfjell at veien var stengt. Vi kjørte til Narvik og heiv oss på toget. Men ved Abisko ble det stopp på toget grunnet gjensnødde togspor. Da ringte vi og fikk bestilt taxi fra Kiruna som plukket oss opp på Abisko. Dermed endte det med at vi rakk flyplassen med en halvtimes margin, sier han og viser til mulighetene som dukker opp med god logistikk – og litt flaks.

Ikke et sjansespill i trafikken

Men på veien er han ikke tilhenger av flaks. Som tidligere politimann og transportør blir han alltid skremt over alle som tar unødige sjanser og lar flaks bestemme over eget og andres liv.  

– De som er problemet i trafikken, er de som skal kjøre forbi og tar stygge forbikjøringer. Jeg har full forståelse at det er frustrerende å kjøre bak bobiler som holder lav fart og som nekter å slippe køa forbi. Men på svingete veier med mange bakker, som vi har mye av her i Nord-Norge, må folk fortsatt huske på trafikksikkerheten og heller avvente litt til enn å ta den unødvendige forbikjøringen, sier han.

Han har selv vært vitne til en rekke stygge forbikjøringer, men også utforkjøring.

– Jeg kom kjørende på en strekning også ser jeg at en bobil kommer over i mitt felt mot meg. Men bobilen krysset mitt felt og kjørte ut på et jorde. Det viste seg at sjåføren hadde fått et illebefinnende. Det endte heldigvis godt for alle parter, selv om det var en skremmende episode, sier han.

Sommer som vinter holder Knut seg til en fornuftig kjøring. Både som tidligere politimann, men også fordi han ikke tar sjanser med kunders biler. Enten de er verdt 20.000 kroner eller over en million.

– Jeg er påpasselig med dokumentasjon og tar bilder når jeg plukker opp bilen og når jeg leverer bilen. Jeg kjører forsiktig og på parkeringsplasser parkerer jeg mest mulig unna andre biler for å forhindre eventuelle parkeringsskader. Nylig møtte jeg en lastebil med stein på lasteplanet. Akkurat i det vi passerte hverandre ramlet ramlet en liten stein av og traff vinduet slik at jeg fikk steinsprang. Det er ikke alt man kan kontrollere, men da er det godt det er forsikring på bilene, sier han.

I tre år har Knut vært transportør for bilforhandlere. Hvor lenge han skal jobbe med det før han blir pensjonist på ordentlig, er ikke helt klart ennå.

– Jeg er 60 år. Helsa er fin og jeg synes det er artig. Så får vi se hvor lenge det varer, avslutter han.